Огрунтування створення авторської школи
Проблеми навчання і виховання тісно пов’язані з широким використанням у роботі школи найсучасніших педагогічних технологій. Одна з них – це навчання дітей у авторській школі, яка покликана готувати еліту нашого суспільства – конкурентноздатного випускника, що легко адаптується до умов соціуму. На мою думку, не потрібно відкладати питання з відкриттям авторської школи, бо ці ідеї актуальні уже зараз, а виховання підростаючого поколінні в умовах ринкових відносин диктує більш жорсткі вимоги до системи навчання та виховання, до особистості педагога, адміністрації школи. Окремі елементи школи нового типу діють уже зараз в Новоукраїнській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів. За рахунок годин шкільного компоненту нам вдалося частково реалізувати ідею авторської школи «Філолог», яка включає цільовий проект «Рідна мова – в рідній школі». Складова нашого проекту є модель виховної системи (МВС), яка успішно розв’язує питання формування позитивної “Я-концепції” через систему навчання і виховання – проектну технологію. Кілька важливих положень нашої системи виховання.
Перше, і на мою думку, найважливіше – це плекання, тобто не просто виховання, а саме плекання творчої особистості дитини, яка вільно володіє рідною мовою, усвідомлено обирає улюблену та престижну професію, формується як справжній патріот Вітчизни у відкритому виховному просторі.
Це завдання успішно розв’язує наша модель виховної системи (МВС), що включає дитячий садок села Новоукраїнки, загальноосвітню школу. Саме тут учні моделюють соціальні проекти, а також готують до реалізації життєві проекти, у яких визначається майбутній соціальний та професійний статус випускника нашої школи. Реальна реалізація проектів оцінена нашою лабораторією соціальних досліджень: 85% повністю співпадають з життєвими стратегіями, 11% - частково. Лише 4% випускників майже не використовували досвід життєтворчості, мотивуючи це різними причинами. Але в основному ця МВС знайшла підтримку серед учнів та батьків випускників нашої школи.
Наукову та методичну допомогу нам надають викладачі та студенти Донецького педагогічного коледжу і кафедри української мови Донецького національного університету. Наші досягнення – 16 вчителів-філологів з числа випускників нашої школи, 3 – зараз навчаються на філологічному факультеті, 7 студентів коледжу працюють у навчальних закладах нашого села і продовжують навчання у вузах. У школі та дитсадку – наші випускники. З результатами роботи нашої МВС учителі області знайомляться на авторських курсах Бойка Г. В., школі передового досвіду, що працює при інституті післядипломної педагогічної освіти.
Друге завдання, яке має вирішувати наша авторська школа – це забезпечення учнів підручниками нового покоління : із завданнями для самоосвітньої діяльності учнів. Вони особливо потрібні зараз, коли змінюється стратегія освіти, і колишня схема:
учитель – підручник – учень
змінюється на нову, що відповідає запитам дитини :
учень – комп’ютер – електронний посібник – учитель.
За такою схемою працюю і я, надаючи можливість своїм учняв активно здобувати знання, перетворювати інформацію у знання конкретного виду професійної діяльності.
Проблеми підготовки обдарованих дітей успішно вирішуються у нашій школі, де вчитель словесності є керівником авторського проекту “Корисному навчатися самому”. Ми підготували такі підручники нового покоління:
“Універсальна хрестоматія з української літератури для учнів 5-11 класів”, яка отримала гран - прі у Львові на книжковій виставці у2003 році, “Навчання – творчість” (технологія сучасного уроку словесності), “Література – підручник життя”.
Також ми підготували методичну літературу для вихователів, що будуть працювати за нашою системою проектних технологій – модель учнівського самоврядування “Держава – це ми”, модель виховної системи “Держава – це Я”, матеріали для дистанційної освіти “Творчість народжує в дитині особистість” . Ці реальні кроки створення підручників нового покоління ведуть вчителя до створення персонал-технології, де тісно переплітаються проблеми навчання дітей рідної мови та літератури з проблемами самостановлення особистості. Згадані посібники пройшли апробацію у школах нашого регіону, а зараз друкуються видавничою групою “Основа” у журналах “Вивчаємо українську мову та літературу” й “Управління шкіл” - і стануть доступні для учнів та вчителів України.
Третє – реалізація справді актуального гасла “Рідна мова в рідній школі”.
Не тільки використання інноваційних технологій робить нашу ідею авторської школи привабливою для впровадження у роботу навчальних закладів області та всієї України. Краса, чарівність, багатоголосся рідної мови, у якій закладено основи народної мудрості й моральності – ось проторований шлях до відродження народних традицій, залучення молоді до пропаганди звичаїв рідного села чи містечка.
Складно виховати справжнього лідера, що не просто знає державну мову, а й вільно нею користується у будь-якій життєвій ситуації. Не просто уміє користуватися ком’ютером, а й сам успішно складає програми. Не просто має комунікативні якості характеру, а й вміє підготувати резюме, прес-реліз, презентацію, статтю до газети, вміє виступати перед аудиторією.
Заме ці проблеми і поставили перед нами завдання нашої авторської школи: створити умови для розширення функціонування української мови.
Ø У відкритому інформаційному просторі готуємо соціальні проекти, де реалізується завдання – розвиток мовленнєвої компетенції, формування свідомості, моделюються риси характеру, які зроблять нашого випускника конкурентноспроможним.
Ø Газета “Формула успіху”, електронна газета “Клас”, відеосюжети “Перший раз – у 1 клас”, “Майбутнє починається не завтра, воно розпочалося вчора”, соціальний портрет випускника на фоні життєвих проблем – ось далеко не повний перелік справді творчих робіт членів прес-клубу “Крокус”, де майбутні керівники колективних творчих справ роблять впевнені кроки до успіху.
На перший погляд може видатися наївною думка про те, що можна змоделювати окремі риси характеру учня. Але це тільки на перший погляд. Цілком закономірним є факт того, що більшість наших вихованців, які пройшли серйозну школу підготовки у школі лідера, на факультативах, засіданнях прес-клубу “Крокус”, хто готував і реалізовував соціальні проекти - саме вони з гордістю перед однокласниками заявляли про серйозні зміни у своєму світогляді, вони стали справжніми лідерами у всіх справах нашої шкільної держави. Результатом задоволені всі: і діти, і батьки, і вчителі.
Четверте – вчити молодих людей творити, розвивати культуру мислення. Надзавдання – виховати інтелігентного читача, який здатний самостійно оцінити художній твір і взяти з нього не тільки максимум інформації, а ще й високий духовний потенціал.
І це завдання ми намагаємося вирішувати. Бойко Світлана – автор містерії “Дух Шевченка – в кожнім слові”, Коновалова Оксана підготувала збірку ліричних мініатюр “Світло моєї душі”, Тахтаров Микола – електронний посібник для учнів 10 класу “Найважливіші правила з української мови”, творча робота його «Опорні конспекти з літератури 10-11 класи» - це свідчення ефективності самоосвітньої діяльності учня, який спочатку копіював роботи вчителя, потім конструював, а зараз піднявся до рівня творця. Чепіга Олексій виготовив візитку школи , веде також літопис класу, здійснив комп’ютерний набір роботи «Новоукраїнка – степова перлина Донбасу» на конкурс, де наше село визнане кращим по озелененню в Україні. Це і є реальне виконання рекомендації програми з української мови - вільне володіння рідною мовою забезпечує втілення творчих можливостей учнів у всіх сферах життя. Уже створено банк творчих робіт учнів школи.
П’яте – удосконалення системи учнівського самоврядування “Держава – це ми” у більш адаптовану до умов сільської школи моделі виховної системи “Держава – це Я”, де враховано також проблеми особисто орієнтованої системи виховання.
Наші проекти мають логічне завершення у розробці пілотного проекту “Я – це держава” . Коли дитина набула достатньо життєвого досвіду, має високий рівень соціальної та мовленнєвої компетенції – то тільки тоді вона стає господарем, хазяїном власної долі, а нам, вихователям, не соромно за свою роботу.
Хазяїн – добропорядна людина, яка зможе забезпечити заможне життя для своєї родини і держави. Ми впевнені в позитивному результаті нашого проекту авторської школи, бо в основі його лежить інтерес наших вихованців, що вже сьогодні йдуть до успіху в житті, будуть такими, як записано стратегічних завданнях нашої шкільній конституції:
“Я – вільний українець, гордий за свій народ і державу”
“Земля – годувальниця, і я на ній заможній господар”
“Навчання - особиста справа, але державної ваги”
“Українська держава потребує освічених і порядних людей”.
Хочу навести словами екс-президента шкільної держави, випускниці Коновалової Оксани про справжніх хазяїнів життя, про тих, кому доведеться навчатися в авторській школі “Філолог”.
Не дивіться ви на когось.
Відновіть себе в душі.
Станьте центром всього світу.
Я – хазяїн рідної землі.
17 грудня 2004 року відбулися вибори президента шкільної держави, перемогу отримав у чесній і безкомпромісній боротьбі учень 10 класу Багірмов Ілля. Першими привітали його Коновалова Оксана та Луцик Валентина, кандидат на цю посаду. Вибори відбувалися з використанням новітніх піар-технологій. Нами були попереджені такі порушення виборчого права як незаконна агітація, прозорість виборчого процесу. Кандидати мали вільний доступ до шкільних засобах інформації (радіо «Успіх», газета «Клас»). Активними були довірені особи кандидатів, що зайняли гідне місце у команді новообраного президента. Зараз ми працюємо над удосконаленням роботи міністерства фінансів та правдивої інформації. Залучаємо учнів до занять у майстер-класі «Я – лідер».
Обґрунтування ідей авторської школи подано у посібнику “Держава – це Я” ( модель виховної системи), що надрукований у науково-методичному журналі “Управління школою” №2 за січень 2004 року.
Авторський проект Бойка Г. В. “Корисному навчатися самому” із завданнями для самоосвітньої роботи учнів 10 класу друкується в журналі “Вивчаємо українську мову та літературу” (видавнича група “Основа”).
Наступним кроком нашої діяльності є створення на базі навчально-виховних закладів села Новоукраїнки інформаційно-методичного центру «Авторська школа Бойка», керівник якого несе персональну відповідальність за реалізацію життєвих стратегій випускників, координує роботу кількох проектів, що допомагають вчителям області у створенні персонал-технологій. Технічне забезпечення, методична література, професійні кадри, наукова підтримка викладачів провідних вузів Донецька – реальний шлях до ефективної роботи центру.
Все це дає нам право сказати про ефективну роботу в плані плекання позитивної «Я-концепції» випускника сільської школи. Важливий аспект нашої роботи – створення гнучкої системи навчання та виховання, що легко адаптується до умов роботи навчальних закладів області.
|