Урок української літератури у 8 класі
Тема: Іван Франко. Розповідь про письменника. «Каменярі». Алегоричність змісту й образів-персонажів.
Мета: ознайомити учнів із творчим шляхом письменника, показати роль І. Франка у становленні України як європейської держави, а українців як високоосвіченої нації;
розвивати вміння встановлювати зв’язки між життєвим шляхом письменника та тематикою його творів, стимулювати школярів до самостійної роботи з творами письменника;
прикладом великого самозречення в ім’я народу виховувати почуття патріотизму, формувати в учнів соціальну та мотиваційну компетенцію.
Обладнання: портрет І. Франка, виставка його творів, диск із записом віртуальної подорожі батьківщиною Каменяра, тести за біографією письменника.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Зміст уроку
1. Повідомлення теми та завдань, які учні під керівництвом учителя будуть розв’язувати на уроці.
2. Первинне сприйняття матеріалу учнями.
2-1. Розповідь учнів про історичні умови розвитку західноукраїнських земель у складі Австро-Угорської держави, про творчий шлях Івана Франка, про основні його твори, про історію написання вірша «Каменярі».
2-2. Учні записують основний матеріал у вигляді конспекту, формулюють запитання до усних повідомлень.
2-3. Елементи дискусії ( формування в учнів соціальної компетенції)
2-3-1. Чому ми називаємо Франка «вічним революціонером»?
2-3-2. Які особливості громадянської лірики?
2-3-3. Які філософські проблеми порушує поет у вірші «Каменярі»?
2-3-4. Які причини арешту І. Франка? Чи пов’язано це з його громадянською позицією?
2-3-5. Колективне чи індивідуальне? Що переважає у позиції автора поезії «Каменярі»?
2-3-6. Що допомагає читачеві перенестися у часи, змальовані письменником? (форма сну)
2-3-7. Як Ви оцінюєте вклад Івана Франка у формування самосвідомості громадян незалежної України?
2-4. Робота за комп’ютерам. Виконання тестових завдань за біографією Івана Франка.
2-5. Словникова робота. Пояснення незрозумілих слів (п’ядь, поступ, штука та інші)
2-6. Виразне читання вірша «Каменярі» напам’ять.
2-7. Закріплення почуттєвого сприйняття поезії. Створення асоціативного малюнка ( використати програму Paint або завантажити графічний редактор).
2-8. Теорія літератури. Сюжет ліричного твору. Самостійне дослідження будови вірша, виділення в ньому елементів сюжету. Алегорія. Використання алегоричних образів для створення незвичної картини, що викликає у читачів уявні картини, змальовані письменником.
2-9. Завдання на розвиток логічного мислення. Скласти алгоритм аналізу вірша громадянської лірики (використавши зразок). Формування мотиваційної компетенції.
2-10. Логіка розвитку думки у поезії: безмірна площини – каменярі – заклик до боротьби – тяжка праця в ім’я майбутнього – трагічний шлях боротьби українського народу за своє визволення.
2-11. Закріплення матеріалу. Відповіді на запитання. Коментар до асоціативних малюнків. Звіт про заочну екскурсію до музею Франка.
2-12. Підсумок уроку. Оцінювання результатів навчальних досягнень учнів.
2-13. Домашнє завдання: вибрати із біографії поета ті сторінки, що допомагають нам зрозуміти його громадянську позицію, вивчити вірш напам’ять, скласти алгоритм аналізу прозового твору (завдання за вибором учнів)
Бойко Георгій Володимирович,
учитель української мови та літератури
Ново української ЗШ І-ІІІ ст.
|